
Pomiar i ocena hałasu Pomiar i ocena hałasu
Pomiary akustyczne w tzw. teście pass-by (na zewnątrz pojazdu w określonym miejscu infrastruktury szynowej podczas przejazdu pojazdu szynowego) oraz wewnątrz pojazdów szynowych
Realizowane w celu:
1. Opracowania oddziaływania hałasu na środowisko:
-Badania jakości życia mieszkańców obszarów silnie zurbanizowanych (zgodnie z Dyrektywą 2002/49/WE),
-Zmiany technologii budowy infrastruktury torowej i drogowej,
-Wprowadzania nowych typów pojazdów do eksploatacji (podczas testów dopuszczeniowych).
2. Opracowania charakterystyk akustycznych pojazdów szynowych w warunkach eksploatacyjnych (wymagania do TSI NOI, SIWZ).
3. Pośrednio (w kontekście kompleksowych badań wibroakustycznych oraz innych pomiarów np. chropowatości akustycznej szyn) do diagnozowania stanu technicznego i identyfikacji problemu występującego w pojeździe lub na torze szynowym.
Przykładowe zdjęcia przedstawiające badania zrealizowane z wykorzystaniem sygnałów akustycznych rejestrowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdów szynowych:
Problem hałasu w łuku (tzw. pisku)
Sposób realizacja pomiarów (pomiary matrycowe) w teście pass-by wg własnej metody badawczej
Identyfikacja źródeł dźwięku i ewentualnych uszkodzeń pojazdu – mapy poziomów dźwięku opracowane na podstawie pomiarów matrycowych w testach pass-by własnych metod badawczych
Identyfikacja sygnatur akustycznych różnych pojazdów – mapy widmowo-czasowe opracowane na podstawie pomiarów w testach pass-by wg standardu ISO 3095:2013
Pomiary na zewnątrz pojazdu szynowego – ocena poziomu dźwięku generowanego przez wózek oraz porównanie eksperymentalnego stopnia tłumienia dźwięku podczas zastosowania osłony wózka
Realizacja pomiarów wewnątrz pojazdów szynowych zgodnie z wymaganiami standardu ISO 3381 oraz wg własnej metodyki badawczej
Przykładowa mapa rozkładu poziomów dźwięku w pojeździe szynowym podczas eksploatacji w określonych pasmach częstotliwości
powrót na górę strony